mandag 12. november 2012

Julerose

Helleborus niger


Julerosen er kjent for å være en hardfør staude. Den blomstrer tidlig om våren og når vi handler den inn på senhøsten blomstrer den lagt ut i vinter perioden også :) Den vanligeste er den hvite julerosen, men selv liker jeg den svarte/mørkelilla. Syns den er virkelig vakker.

 Jeg har plantet mine i en krukke, slik at den kan stå ute på trappa, potta er drenert. Så håper den vil klare seg. Det er veldig koslig med blomster ennå, selv om de fleste planter synes det er på tide med dvale og komme igjen neste år. Dermed si gir julerosa mi meg en glede, der den fortsatt står, selv med morgenfrosten på seg. Den er virkelig flott og sterk som klarer seg så godt her i Norge! :) Det skal den ha! 

Julerose er også blitt brukt i medisinsk bruk, så da veit dere det også. 

Mørke lilla juleroser får dere på butikken der jeg 
 jobber ;) Kastanjen Blomster








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar