tirsdag 8. januar 2013

Ceder/seder


 Cedrus

Fikk et vakkert cedertre av jobben min til julegave! :) 

Ceder er i furu-familien og er veldig ofte brukt i her i Norge som 'juletre'. Den blir solgt med rot, så man setter den gjerne i en rustik potte/sekk og pynter sart med julepynt. Jeg derimot syns den er fin til pynt sånn som den er! Den skal stå ute hjemme hos meg når jeg har fått ordnet litt i hagen igjen.  

Om man er heldig med været, kan de plantes ute. Kan også oppbevares i potte, hvertfall fram til høsten kommer igjen, så kan man jo ha den overvinterenes inne igjen :) Så har man pynt for jula igjen ^^. Jeg må jo innrømme at både jeg og samboer liker det klassiske disney-juletreet som juletre, så jeg føler ikke helt for å avbryte den tradisjonen :) men er fint å ha med i julepyntinga hjemme hos oss da! :) 

De kommer opprinnlig fra Himalaya og Middelhavs-området.
Ceder bruker lang tid å vokse, og er ikke sikkert den klarer seg så mange år i Norges klima, men har god glede av den så lenge den varer!  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar