søndag 1. desember 2013

Tips til neglklipping av hund

 Når vi fikk Heros var han allerede redd neglklipping! Da mener jeg med at når han så en neglklipper så smatt han inn å gjemte seg i buret.Vi ble enig om at han må venne seg til neglklippning, dermed så tok vi flere faser med han. Håper dette kan hjelpe andre til å få hunden til å bli vant til neglklipping. Heros er ikke 'friskmeldt' ennå, men han har kommet veldig langt fra å leke 'dramaqueen' og late som han får vondt og nesten bli aggresiv til at jeg får lov å klippe han uten hjelp av samboer. Heros måtte sitte på fanget til han for å føle seg trygg og synes at det var greit å klippe neglene sine.

*Kjøp inn en tube med kremost(vi har beaconost) som kun skal være til hunden din.

*Ha en god neglklipper (Det finnes to typer, finn ut hvem hunden din trives best med)

*Begynn å være to stk. En som holder og gir trygghet til hunden din og at du selv klipper og er streng og bestemt på å klippe neglene.

* I det dere setter igang gi hunden en smakebit av kremosten, så hunden vet hva han/hun får, dermed så er hund mer fokusert på godbiten.

*Begynn med 1 pote og gjør deg ferdig med poten, så gi hunden litt kremost igjen, som en belønning for at dere har klart en labb. Om hunden er veldig ekstremt ukomfortabel med å klippe. Ta en og en tå og avslutt med godbit for hver negl. Etterhvert så venner man de av til 1 og 1 pote.

* Etterhvert som hunden føler seg mer og mer trygg på at man ikke gjør noe farlig, så kan man heller bare sitte der begge to og ikke holde rundt hunden. Tilslutt kan man gjøre det alene. 


Jeg merket på Heros at jeg måtte vise at han kunne stole på meg, så i begynnelsen så klippet jeg ikke mye av neglene. Dermed så kunne han se og kjenne at dette gjorde ikke vondt. Viktig å ikke klippe i nervene på neglen, for da kan de få tilbakefall. Heros var mest følsom på frampotene, så engang så klarte jeg(ikke med vilje) klippe til på bakfoten så han blødde litt, men da reagerte han ikke. Så veldig tydelig at han skapte seg veldig på framføttene, mens bakføttene ikke var så farlig å klippe. Jeg har smurt meg med tålmodighet og etter 1 år, så klarer Heros å være med meg alene å klippe negler. Går for det meste fint, men han skal helst se bort og gjerne prøve å dra til seg poten som oftest ikke hjelper :P Han er sjeleglad i kremost og det tror jeg også har vært et veldig godt hjelpemiddel, siden han ikke får kremost annet enn neglklipping og når han er hos vetrinæren. Så han sitter å smasker og momser det i seg når han får det. Staffer kommer ofte med ekstra lyder når de vil ha mer eller syns noe er veldig godt, og disse lydene kommer det masse av når han får kremost!! :) 

PS: Viktig at dere står på deres og ikke stopper opp i neglklipping om hunden deres prøver seg på noe. Ta evt 3 sek pause med å klappe og rose de, men ikke la de få gå og ros dem masse når de har klart hver pote og alle potene.

Lykke til folkens og håper dette vil hjelpe for dere også!



2 kommentarer:

  1. fine tips! :) Heino har også vore litt teit på den kloklippinga, for eg var uheldig og klippa for langt på eit par klør då han var kvalp.. så det har nok hengt i! Men eg har alltid berre dura på med klippinga, og ikkje gitt meg sjølv om han prøver å komme seg vekk. Eg trur det er der mange feilar, dei tør ikkje å fortsette når hunden strittar i mot, men då gjer ein seg sjølv ei bjørneteneste. Då veit jo hunden at viss den berre sprellar lenge nok så får den lov til å sleppe unna. Belønning med godis som du gjer fungerar veldig bra, eg har også gjort det slik. Og så avsluttar eg ikkje før eg merkar at Heino er relativt roleg. Sjølv om han er veldig uvillig har det aldri blitt eit stort problem å klippe klørne hans, for eg merkar på han at han veit at han berre må. Så no sitt han nokså roleg, men det hender at han prøvar å trekke til seg framlabbane innimellom. Vilma er heldigvis veldig grei på kloklipping, men der har eg ikkje hatt uhell endå, så det er nok mykje av grunnen. Men ho har ganske mange kvite klør, og dei er det jo veldig lett å sjå nerva på slik at ein ikkje klipper for langt.

    SvarSlett
  2. Det virker sånn ut! Ja, tror du har gjort det helt riktige Kristina. Er sånn jeg gjør det også :) Heros har svarte klør, så er ikke lett å vite akkurat hvor man skal klippe, men han er veldig flink! :)

    SvarSlett