tirsdag 17. juli 2012

Fuchsia

Fuchsia


tåre



Denne herligheten finns i mange varianter og farger. Min er dobbel med lys-lilla kronblader og mørklilla kjerne. Fuchisa har mange kjære navn, hørt kristi bloddråpe, tårer, mener jeg også har hørt engletårer? Uansett så er dette en sommerblomst som overvinter inne. Ta den ut i mars/april når frosten er borte, la den da være ute om dagen, så ta inn om kvelden så den blir herdet for uteværet. Liker å stå 'hvorsomhelst' :) Klipp av den ganske kraftig tidlig om våren slik at planten utvikle og bli frodigere i løpet av hele sommer'n. Sett den helt ut i mai mnd ca. I september kan man begynne å venne den til å komme inn igjen, slik at den kan overvintre inne i en kjeller el lignende. Når den står inne skal denne ikke være fuktig, bare ta et eggeglass å helle oppi innimellom så den ikke tørker helt ut. Hvis du klarer dette hver gang, vil du få en fuchsia som blir bare flottere og flottere med åra <3 gleder meg til min blir fin! :D Kjøpte min fuchsia som ampel på gartneriet i Solli, plantet den i en flott terrakotta potta som er litt moset :) så nå henger fuchsia'n vakkert nedover potten :) Jeg gjødsler den med vanning 1 gang i uka ca :)
Husk å ta bort visne blomster og blader!


Fuchsia får man egentlig overalt i forskjellige gartnerier. De er hvertfall veldig populære i Norge :)


Lykke til da folkens! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar