søndag 22. juli 2012

Revebjelle

Digitalis purpurea




 


Denne planten fant jeg i hagen tidlig i vår, men da skjønte jeg ikke hva det var før det kom blomster på den :) Den berykta Revebjella :P Den er kjent for å være svært giftig og det er ikke til å spøke med altså! Den er også kjent for å bli brukt i medisin. Man kan rett og slett dø av den om man får en for høy dose inn i kroppen. Selv om blomsten er veldig vakker, så kan denne her ikke helt egne seg rundt små barn. Men jeg beholder den enn så lenge, siden det er en stund til jeg får barn, så flyttet den over til det 'hvite bedet' mitt, så den kommer seg fint på plass :) Håper bare den trives med det da :) Spent på om den kommmer igjen neste år. Revebjelle bruker 2 år på å komme i blomst, første året samler den krefter for å blomstre og lager bare bladmansjetten sin så lenge. Revebjellen kommer med frø hvert år etter blomstringen sin, som varer til ca slutten av juli, men den ordner seg for det meste selv :) så gleder meg egentlig å få litt fler, for var veldig flott farge på denne revebjella jeg fant ^^. 


Må gjerne lese litt mer historie og fakta på denne siden jeg fant om revebjella :)


klikk her 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar